Zaczęło się! Od dziś, przez kilka dni Łódź będzie światową stolicą animacji poklatkowej.
4. Se-ma-for Film Festival – dzień I
Tak tak: to już dziś. Tegoroczna edycja festiwalu Se-Ma-For wystartowała. Mimo że gala otwarcia odbyła się wieczorem, cały dzień był szczelnie wypełniony pokazami. Na pierwszy ogień poszedł „Parauszek i przyjaciele” – najnowszy polski serial animowany, zrealizowany w studiu Se-Ma-For; ciepła i wizualnie dopracowana opowieść o przygodach sympatycznych mieszkańców Naszego Lasu. To, że dzieci wyszły z projekcji usatysfakcjonowane, nie zaskakuje. Warto jednak wspomnieć, że również dorosłym widzom historia zająca dostarczyła sporo radości – pozwoliła sięgnąć pamięcią do czasów dzieciństwa, kiedy z wypiekami na twarzach śledziliśmy perypetie naszych ulubionych bohaterów.
Ten dzień należał zdecydowanie do najmłodszych. Oraz Hansa Christiana Andersena. Przedpołudniowy pokaz „Hans Christian Andersen oczami dzieci” miał specjalny charakter: wszystkie filmy zostały stworzone przez dzieci i nastolatków. Młodzi autorzy sami zrobili lalki, realizowali zdjęcia, nagrywali muzykę oraz dialogi. Krótkometrażówki wyglądały prosto i niekiedy śmiesznie, ale publiczność reagowała entuzjastycznie – tak jak w dzieciństwie, kiedy udawało się coś zrobić samodzielnie, a później wszystkim pokazać. Przed każdym filmem Paweł Partyka wyjaśniał, kto konkretnie go zrobił, ile ma lat, gdzie mieszka. Na końcu na widzów czekała mała niespodzianka. Pokazany został „Danny Boy” Marka Skrobeckiego. Dzięki temu dzieci mogły zobaczyć, jak wygląda profesjonalnie zrealizowana animacja lalkowa.
Hans Christian Andersen i królowa Danii
Dużym zainteresowaniem cieszył się też kolejny blok poświęcony duńskiemu bajkopisarzowi. Pierwszym filmem w zestawie była ekranizacja najsłynniejszej baśni Andersena -„Królowa Śniegu”. Uwaga, ciekawostka: autorką koncepcji i rysunków do filmu jest Małgorzata II, obecna królowa Danii, a jej prace zaaranżował i połączył w sekwencje filmowe Krzysztof Kuncewicz – grafik polskiego pochodzenia.
Ciekawostka: autorką koncepcji i rysunków do prezentowanego filmu „Królowa Śniegu” jest nie kto inny, jak sama Małgorzata II; obecna królowa Danii.
Drugim filmem prezentowanym w ramach setu również była duńska produkcja, powstała z okazji dwustulecia narodzin pisarza w 2005 roku – Dzielny cynowy żołnierz w reżyserii Moayada Fahmi. Stworzony w technice 3D, świetnie wpisuje się w charakterystykę duńskiegoo studia Truemax Studios. Film jest przełożeniem na język animacji baśni Andersena „Ołowiany Żołnierzyk”. Zaledwie w dziewięć minut opowiada stworzone przez pisarza losy tytułowego bohatera, wychodząc poza ramy poprawnej ekranizacji. Ostatnią projekcją w zestawie było „Krzesiwo” w reżyserii obecnego podczas seansu Michaila Badica. Produkcja powstała w roku 1997, ale już dziś jest uznawana za klasykę europejskiej animacji. Każda klatka Krzesiwa ma wartość autorską, znana baśń Andersena w ujęciu autora zmienia swoje oblicze, a postaci emanują animatorską „mięsistością”.
Pierwszego dnia Festiwalu obejrzeć można było francuską serię „Mon Ane”, co oznacza po polsku ‚Mój osiołek’. Świat osiołka zdaje się stworzony ręką dziecka, ale tu zwykły karton i nieporadne pociągnięcia pędzlem zyskują nową jakość. Są to główne materiały budulcowe nie tylko scenografii serialu, ale i niektórych postaci. Jedyną wyróżniającą się, nie tylko wyglądem, postacią jest tytułowy osiołek. Biały, wykonany z innego materiału bohater zajmuje specjalne miejsce w animowanym świecie.
Trwają warsztaty z animatorem Jensem Jonathanem Gulliksem; współpracownikiem Tima Burtona.
O godzinie 10.00 zaczęły się warsztaty z niezwykłym animatorem niezwykłego reżysera – Jensem Jonathanem Gulliksem, współpracownikiem Tima Burtona. Ich druga część – jutro.
Wszyscy na pokładzie? To zaczynamy!
Kilka minut po godzinie 18.00 rozpoczęła się oficjalna gala otwarcia 4. Se-Ma-For Film Festival. W obecności zaproszonych gości, jury, a przede wszystkim widzów, otwarcia Festiwalu dokonała Wojewoda Łódzki – Jolanta Chełmińska oraz dyrektor festiwalu – Zbigniew Żmudzki. Po otwarciu dużym zainteresowaniem cieszyła się projekcja uznanej już na świecie pełnometrażowej animacji prosto z Hiszpanii; „O Apostolo” w reżyserii Fernando Cortizo. Obraz opowiada historię złodzieja, który podczas ucieczki trafia do niesamowitego miasteczka, w którym – jak się okazuje – panują od wieków mroczne siły. Dzieło Cortizo od pierwszych chwil wciągnęło widzów wartką akcją oraz tajemniczym klimatem, nie bez przyczyny przywodząc na myśl animacje mistrza groteski Tima Burtona. Żywiołową reakcję widowni wywoływał dowcip twórców, który widać m.in. w postaci księdza, stanowiącego wierną kopię murnauowskiego Nosferatu.
Ksiądz-Nosferatu rodem z Hiszpanii? Tylko w filmie „O Apostolo” w reżyserii Fernando Cortizo.
Zakończeniem wieczoru były pokazy pierwszego zestawu filmów pozakonkursowych. Są to filmy, które z różnych powodów, np. technicznych, nie zakwalifikowały się do konkursu głównego, niemniej zasługują na uwagę i prezentację na Festiwalu. Bardzo zróżnicowane pod względem formy, miały jedną wspólną cechę: większość dotykała problemu konfrontacji z tradycją i otwarcia na współczesność.
W ramach wystaw towarzyszących czwartej edycji Se-Ma-For Film Festival, od ósmego do dwudziestego piątego października, w Hotelu Grand można oglądać niewielką wystawę plakatów Jana Lenicy, twórcy polskiej szkoły plakatu i polskiej szkoły animacji. W niedużym pomieszczeniu o modernistyczno-rustykalnym wystroju, nazywanym “Winoteką”, rozwieszono jedenaście plakatów z grafikami autorstwa Lenicy. Charakterystycznie zmysłowa a zarazem przewrotna kreska, wymowne zestawienia kolorystyczne i precyzyjne gry świateł tworzą wyjątkową atmosferę plakatów.
—
4. Se-ma-for Film Festival pod honorowym patronatem Ambasadora Francji, Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Wojewody Łódzkiego, Marszałka Województwa Łódzkiego, Prezydenta Miasta Łodzi.
4. Se-ma-for Film Festival dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Wydarzenie współfinansowane przez Urząd Miasta Łodzi i Polski Instytut Sztuki Filmowej. Junior Se-ma-for Film Festival dofinansowano ze środków Narodowego Centrum Kultury w ramach programu Narodowego Centrum Kultury – Kultura -Interwencje.