To co naj, zostało na sobotę. Zdecydowanie to trzeci set konkursowych animacji, był najlepszy i przyniósł kilka prawdziwych perełek.
Tym razem (w przeciwieństwie do wcześniejszych podsumowań: setu 1 oraz setu 2) zacznijmy od tego, co w secie trzecim konkursowych animacji było najlepsze. Głównie dlatego, że o ile w poprzednich dwóch setach mieliśmy animacje dobre i bardzo dobre, o tyle w tym trafiły się również wybitne. I do tego: wybitnie różnorodne.
„Brak przyciągania” – subiektywnie: mój osobisty numer 1 festiwalowego konkursu. Przezabawna, niezwykła, bardzo ciekawa opowieść o astronaucie, który, po powrocie z kosmosu, próbuje znaleźć pracę na ziemi i… co chwilę traci kolejne zajęcia, bo cały czasu mu się wydaje, że jest w stanie nieważkości, co doprowadza do… wiadomo: do masy komicznych scen. Świetna kreska, unikatowy pomysł i bardzo dobrze napisany scenariusz. Śmiechy na widowni – wszechobecne. Animacja kompletna.

Fantastyczną pracę zaprezentowała Polka – Karina Paciorkowska. „Nie masz dystansu” to mocny, autorski komentarz do aktualnych, znanych nam realiów, prezentowany z perspektywy kobiety, która słucha i widzi multum seksistowskich komentarzy (jako facet, skomentuję: seksizmu skierowanego w stronę mężczyzn, też nie brakuje). W tej animacji najbardziej przekonuje technika, imponująco wysoki jej poziom, jaki prezentuje studentka łódzkiej filmówki. Świetny film, dopracowany w drobiazgach, zarówno wizualnie, jak i fabularnie – zdecydowanie trzeba go obejrzeć.
„Ogary” to kolejna już, znakomita animacja izraelskich artystów, którą można było obejrzeć na tegorocznym Ars Independent. Przekonująca minimalizmem barw, techniką rysowania i fabułą, z jednej strony nierealną, z drugiej drapieżnie naturalną. Aż zbytnio udomowiony pies (kto by nie chciał, aby pies mu zmywał naczynia?), walcząc z własnymi instynktami musi… właśnie, czy naprawdę coś musi?

Tyle subiektywnych naj, ale wszystkie pozostałe animacje tego setu, były bardzo dobre, więc wybór najlepszych na pewno jest tutaj bardzo indywidualny. Specjalnie wartościową jest animacja „Osobliwa kąpiel Pana Otmara” zrealizowana przy współpracy z pacjentami Uniwersyteckiego Szpitala Psychiatrycznego Vrapče, w ramach zajęć terapeutycznych. Nie jest ona bynajmniej abstrakcyjna formalnie – przeciwnie, to bardzo starannie zaplanowana fabuła, opowiadająca historię człowieka, który nie zgadza się na „wypranie”. „Wypranie” w sensie dosłownym, ponieważ w świecie Pana Otmara, społecznym obowiązkiem jest obserwowanie wszystkiego w sposób czarno-biały, do czego to służy obowiązkowe wybielanie obywateli specjalnymi proszkami. Otmar pojawia się w sądzie oskarżony o nie przestrzeganie tego prawa, ponieważ cieszy go możliwość obserwowania innych barw, niż tylko biel i czerń.

Zupełnie inną psychozą jest animacja „Kawalerka” – opowiadająca historię lekko znerwicowanego… palca. Siedzi on sobie sam, zamknięty w niezbyt dobrze wyposażonym pomieszczeniu i… tak naprawdę historia nabiera rumieńców (dla niektórych: wręcz dosłownie) gdy już z tego pomieszczenia palec się wydostaje. Jeszcze innym szaleństwem zaraża „Nadchodzi powódź”, opowiadająca historię człowieka, któremu ucieka oko. Tzn: ucieka mu jego oko. Dosłownie. Tak, dokładnie tak: oko wychodzi mu z głowy i idzie rąbać drzewa. I akurat w tym filmie – wbrew pozorom, ma to sens.
„Zjazd” to świetna kreska i opowieść osadzona w nierealnym, rozkładającym się świecie. Mocno niepokojąca, w pozytywnym tego stwierdzenia znaczeniu. „Winter Bird” to opowieść o utracie osoby bliskiej – babci – a smutek autorki, która mówiła o tym podczas rozmowy po seansach, był wyraźnie szczery i wzruszający. „Kot Kanibal” też jest animacją o śmierci, ale z zaiste trupim humorem, który dodatkowo podbija dziecięca kreska i narracja. „Zachodnie Pytanie, Wschodnia Odpowiedź” to troszkę autobiograficzna, prosta, spokojna opowieść, w które warstwa wizualna zdecydowanie dominuje nad fabułą. I wreszcie; „5 powodów dlaczego nie ufam meduzom” – przezabawne i świetnie narysowane. I zostałem przekonany: też od dziś nie ufam meduzom.

—
Czarny Koń Animacji 3 – setlista:
WINTER BIRD
POL 2019 6’
REŻYSERIA: Paulina Kozieł
SCENARIUSZ: Paulina Kozieł
PRODUKCJA: Paulina Kozieł
OGARY
ISR 2018 6’
REŻYSERIA: Ido Shapira, Amit Cohen
SCENARIUSZ: Ido Shapira, Amit Cohen
PRODUKCJA: Bezalel Academy of Art and Design
KAWALERKA
POL 2019 6’
REŻYSERIA: Anna Chwal
SCENARIUSZ: Anna Chwal
PRODUKCJA: Agata Golanska
NIE MASZ DYSTANSU
POL 2018 4’
REŻYSERIA: Karina Paciorkowska
SCENARIUSZ: Karina Paciorkowska
PRODUKCJA: Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna w Łodzi
BRAK PRZYCIĄGANIA
Sans Gravité
FRA 2018 8’
REŻYSERIA: Charline Parisot, Jérémy Cissé, Fioretta Caterina Cosmidis, Flore Allier-Estrada, Maud Lemaître-Blanchart, Ludovic Abraham
SCENARIUSZ: Charline Parisot
PRODUKCJA: Philippe Meis
ZACHODNIE PYTANIE, WSCHODNIA ODPOWIEDŹ
GBR 2018 7′
REŻYSERIA: Dal Park
SCENARIUSZ: Dal Park
PRODUKCJA: Dal Park
OSOBLIWA KĄPIEL PANA OTMARA
Neobična kupka gospodina Otmara
HRV 2019 15’
REŻYSERIA: Niko Radas
SCENARIUSZ: Niko Radas
PRODUKCJA: Filip Gasparovic Melis
KOT KANIBAL
USA 2019 5’
REŻYSERIA: Andrew Martin
SCENARIUSZ: Andrew Martin
PRODUKCJA: Jefferson Elliott
5 POWODÓW DLACZEGO NIE UFAM MEDUZOM
GER 2019 2′
REŻYSERIA: Shenja Tatschke
SCENARIUSZ: Shenja Tatschke
PRODUKCJA: Shenja Tatschke
NADCHODZI POWÓDŹ
GBR/CHE 2018 9’
REŻYSERIA: Gabriel Böhmer
SCENARIUSZ: Gabriel Böhmer
PRODUKCJA: Some Shorts
ZJAZD
USA 2018 7’
REŻYSERIA: Erica Moriconi
SCENARIUSZ: Erica Moriconi
PRODUKCJA: Erica Moriconi
