O drugim dniu konkursowych animacji, można powiedzieć kilka ciekawych rzeczy, z których najbardziej zaskakujące jest to, że zdominowały go filmy rodem z Izraela.
Co prawda, sam fakt, że akurat w tym kraju, powstaje wiele dobrych animacji, zaskoczeniem nie jest (nazwy Bezalel Academy of Arts and Design czy Sapir College pojawiają się w środowisku często i nieprzypadkowo), ale aż 4 w tym secie (przy np. tylko jednej z Polski), to już chyba nie przypadek. I w sumie dobrze: wszystkie cztery, były naprawdę wartościowe, podobnie jak krótka rozmowa z autorkami animacji “Dusza na sprzedaż”, która odbyła się od razu po pokazach.
Ale tym razem, poziom filmów był jednak dość różny – zwłaszcza fabularnie. Czy może inaczej; wbrew deklaracji, o selekcjonowaniu filmów pod kątem tworzenia opowieści, “DÜRRENWAID 8” sprawiał wrażenie krótkiego metrażu złożonego z kilku, zapętlonych, animowanych eksperymentów. Również “Kłącze” bliższe jest jednowątkowemu, akademickiemu sprawdzianowi umiejętności, niż pełnoprawnej fabule.

“Podręcznik do życia w społeczeństwie”, w dosyć oczywisty sposób prezentował wymogi zachowań w Arabii Saudyjskiej, ale za to robił to w znakomicie naszkicowanej formie. Inspirowane Franzem Kafką “Studium”, dla odmiany, zdawało się być lekko przegadane, choć ponownie – bardzo charakterystycznie naszkicowane. I jeszcze “Co jest za tymi drzwiami?” choć również bardzo ciekawe wizualnie, oparte na jednowątkowym eksperymencie, momentami wręcz męczyło nadmiarem bodźców atakujących zmysły. Forma oczywiście celowa, przeze mnie – subiektywnie – nie kupiona.
Całkowitym ich przeciwieństwem okazał się “Bies i Kat” Weroniki Szymy, historia dziewczyny, ujęta w minimalistycznych szkicach, która to na kozetce u psychologa, snuła opowieść o swoich, przezabawnie opisywanych (i animowanych), dość niezwykłych fobiach. I to ta animacja wzbudziła największe poruszenie wśród publiczności.

Doskonałym połączeniem formy i fabuły, jest natomiast animacja “Poza granice”, ciekawa wizualnie, charakterystyczna, zabawna i niesamowita zarazem. W kreacjonizmie świata dorównały jej tylko dwie inne: “Dusza na sprzedaż”, choć poruszająca temat prostytucji, to robiąca to w sposób… tak jakby “Stranger Thingsowy” z otwierającym się przejściem między światami, oraz “Wypchany”, opowiadający niby tylko historię kota, który ma problem z kontrolowaniem emocji, ale osadzający ją w pięknie wymyślonym świecie. Również “ALEF B’TAMUZ”, choć ustępująca trzem przed chwilą wspomnianym, zabierała w spacer pomiędzy światami; tym razem jak najbardziej rzeczywistym i duchowym.
I na koniec jedna, czysto wizualna perełka – japońska animacja “Zamek” Ryotaro Miyajima. Klasyczna, pięknie malowana pędzlem opowieść, nawiązująca do tradycyjnej kaligrafii oraz historii kraju kwitnącej wiśni. Choćby tylko dla tego jednego filmu (a nie tylko dla niego; to był naprawdę dobry set), warto było iść w piątek na “Czarnego Konia Animacji”.

—
Czarny Koń Animacji 2 – setlista:
DUSZA NA SPRZEDAŻ
ISR 2018 11’
REŻYSERIA: Anna Belenkiy. Shira Salimi, Romy Granot
SCENARIUSZ: Anna Belenkiy, Shira Salimi
PRODUKCJA: Shira Salimi
KŁĄCZE
BEL 2018 3’
REŻYSERIA: Santiago Pérez Rodríguez
SCENARIUSZ: Santiago Pérez Rodríguez
PRODUKCJA: Santiago Pérez Rodríguez
WYPCHANY
FRA 2018 7’
REŻYSERIA: Élise Simoulin, Édouard Heutte, Clotilde Bonnotte, Anna Komaromi, Marisa Di Vora Peixoto, Helena Bastioni
SCENARIUSZ: Élise Simoulin
PRODUKCJA: Philippe Meis
PODRĘCZNIK ŻYCIA W SPOŁECZEŃSTWIE
دليل إستخدام القوالب البشرية
SAU 2018 3’
REŻYSERIA: Raghad Albarqi
SCENARIUSZ: Raghad Albarqi
PRODUKCJA: Raghad Albarqi
CO JEST ZA TYMI DRZWIAMI?
FRA/HUN 2019 6’
REŻYSERIA: Nathan Harbonn Viaud
SCENARIUSZ: Nathan Harbonn Viaud
PRODUKCJA: Nathan Harbonn Viaud
STUDIUM
ISR 2018 4’
REŻYSERIA: Aya Gannot
SCENARIUSZ: Aya Gannot
PRODUKCJA: Department of Screen Based Arts, Bezalel Academy of Arts & Design
ALEF B’TAMUZ
א’ בתמוז
ISR 2018 6’
REŻYSERIA: Yael Reisfeld
SCENARIUSZ: Yael Reisfeld
PRODUKCJA: Department of Screen Based Arts, Bezalel Academy of Arts & Design
ZAMEK
JPN 2019 5′
REŻYSERIA: Ryotaro Miyajima
SCENARIUSZ: Ryotaro Miyajima
PRODUKCJA: Sayaka Omodaka
POZA GRANICE
ISR 2018 8′
REŻYSERIA: Yogev Sason
SCENARIUSZ: Yogev Sason
PRODUKCJA: Roni Rainhartz
DÜRRENWAID 8
DEU 2018 7’
REŻYSERIA: Ines ChristineGeißer, Kirsten Carina Geißer
SCENARIUSZ: Ines ChristineGeißer, Kirsten Carina Geißer
PRODUKCJA: kiin.animation
BIES I KAT
POL 2018 10’
REŻYSERIA: Weronika Szyma
SCENARIUSZ: Weronika Szyma
PRODUKCJA: Weronika Szyma
