Czarny Koń Animacji – set 2

O drugim dniu konkursowych animacji, można powiedzieć kilka ciekawych rzeczy, z których najbardziej zaskakujące jest to, że zdominowały go filmy rodem z Izraela.

Co prawda, sam fakt, że akurat w tym kraju, powstaje wiele dobrych animacji, zaskoczeniem nie jest (nazwy Bezalel Academy of Arts and Design czy Sapir College pojawiają się w środowisku często i nieprzypadkowo), ale aż 4 w tym secie (przy np. tylko jednej z Polski), to już chyba nie przypadek. I w sumie dobrze: wszystkie cztery, były naprawdę wartościowe, podobnie jak krótka rozmowa z autorkami animacji “Dusza na sprzedaż”, która odbyła się od razu po pokazach.

Ale tym razem, poziom filmów był jednak dość różny – zwłaszcza fabularnie. Czy może inaczej; wbrew deklaracji, o selekcjonowaniu filmów pod kątem tworzenia opowieści, “DÜRRENWAID 8” sprawiał wrażenie krótkiego metrażu złożonego z kilku, zapętlonych, animowanych eksperymentów. Również “Kłącze” bliższe jest jednowątkowemu, akademickiemu sprawdzianowi umiejętności, niż pełnoprawnej fabule.

"Kłącze" - Santiago Pérez Rodríguez
“Kłącze” – Santiago Pérez Rodríguez

“Podręcznik do życia w społeczeństwie”, w dosyć oczywisty sposób prezentował wymogi zachowań w Arabii Saudyjskiej, ale za to robił to w znakomicie naszkicowanej formie. Inspirowane Franzem Kafką “Studium”, dla odmiany, zdawało się być lekko przegadane, choć ponownie – bardzo charakterystycznie naszkicowane. I jeszcze “Co jest za tymi drzwiami?” choć również bardzo ciekawe wizualnie, oparte na jednowątkowym eksperymencie, momentami wręcz męczyło nadmiarem bodźców atakujących zmysły. Forma oczywiście celowa, przeze mnie – subiektywnie – nie kupiona.

Całkowitym ich przeciwieństwem okazał się “Bies i Kat” Weroniki Szymy, historia dziewczyny, ujęta w minimalistycznych szkicach, która to na kozetce u psychologa, snuła opowieść o swoich, przezabawnie opisywanych (i animowanych), dość niezwykłych fobiach. I to ta animacja wzbudziła największe poruszenie wśród publiczności.

"Bies i Kat" - Weronika Szyma
“Bies i Kat” – Weronika Szyma

Doskonałym połączeniem formy i fabuły, jest natomiast animacja “Poza granice”, ciekawa wizualnie, charakterystyczna, zabawna i niesamowita zarazem. W kreacjonizmie świata dorównały jej tylko dwie inne: “Dusza na sprzedaż”, choć poruszająca temat prostytucji, to robiąca to w sposób… tak jakby “Stranger Thingsowy” z otwierającym się przejściem między światami, oraz “Wypchany”, opowiadający niby tylko historię kota, który ma problem z kontrolowaniem emocji, ale osadzający ją w pięknie wymyślonym świecie. Również “ALEF B’TAMUZ”, choć ustępująca trzem przed chwilą wspomnianym, zabierała w spacer pomiędzy światami; tym razem jak najbardziej rzeczywistym i duchowym.

I na koniec jedna, czysto wizualna perełka – japońska animacja “Zamek” Ryotaro Miyajima. Klasyczna, pięknie malowana pędzlem opowieść, nawiązująca do tradycyjnej kaligrafii oraz historii kraju kwitnącej wiśni. Choćby tylko dla tego jednego filmu (a nie tylko dla niego; to był naprawdę dobry set), warto było iść w piątek na “Czarnego Konia Animacji”.

"Dusza na sprzedaż" - Anna Belenkiy, Shira Salimi
“Dusza na sprzedaż” – Anna Belenkiy, Shira Salimi

Czarny Koń Animacji 2 – setlista:

DUSZA NA SPRZEDAŻ
ISR 2018 11’
REŻYSERIA: Anna Belenkiy. Shira Salimi, Romy Granot
SCENARIUSZ: Anna Belenkiy, Shira Salimi
PRODUKCJA: Shira Salimi

KŁĄCZE
BEL 2018 3’
REŻYSERIA: Santiago Pérez Rodríguez
SCENARIUSZ: Santiago Pérez Rodríguez
PRODUKCJA: Santiago Pérez Rodríguez

WYPCHANY
FRA 2018 7’
REŻYSERIA: Élise Simoulin, Édouard Heutte, Clotilde Bonnotte, Anna Komaromi, Marisa Di Vora Peixoto, Helena Bastioni
SCENARIUSZ: Élise Simoulin
PRODUKCJA: Philippe Meis

PODRĘCZNIK ŻYCIA W SPOŁECZEŃSTWIE
دليل إستخدام القوالب البشرية
SAU 2018 3’
REŻYSERIA: Raghad Albarqi
SCENARIUSZ: Raghad Albarqi
PRODUKCJA: Raghad Albarqi

CO JEST ZA TYMI DRZWIAMI?
FRA/HUN 2019 6’
REŻYSERIA: Nathan Harbonn Viaud
SCENARIUSZ: Nathan Harbonn Viaud
PRODUKCJA: Nathan Harbonn Viaud

STUDIUM
ISR 2018 4’
REŻYSERIA: Aya Gannot
SCENARIUSZ: Aya Gannot
PRODUKCJA: Department of Screen Based Arts, Bezalel Academy of Arts & Design

ALEF B’TAMUZ
א’ בתמוז
ISR 2018 6’
REŻYSERIA: Yael Reisfeld
SCENARIUSZ: Yael Reisfeld
PRODUKCJA: Department of Screen Based Arts, Bezalel Academy of Arts & Design

ZAMEK
JPN 2019 5′
REŻYSERIA: Ryotaro Miyajima
SCENARIUSZ: Ryotaro Miyajima
PRODUKCJA: Sayaka Omodaka

POZA GRANICE
ISR 2018 8′
REŻYSERIA: Yogev Sason
SCENARIUSZ: Yogev Sason
PRODUKCJA: Roni Rainhartz

DÜRRENWAID 8
DEU 2018 7’
REŻYSERIA: Ines ChristineGeißer, Kirsten Carina Geißer
SCENARIUSZ: Ines ChristineGeißer, Kirsten Carina Geißer
PRODUKCJA: kiin.animation

BIES I KAT
POL 2018 10’
REŻYSERIA: Weronika Szyma
SCENARIUSZ: Weronika Szyma
PRODUKCJA: Weronika Szyma

"Co jest za tymi drzwiami?" - Nathan Harbonn Viaud
“Co jest za tymi drzwiami?” – Nathan Harbonn Viaud

Podziel się animacją:

NOWE FILMY I ANIMACJE:

Geometryczny, animowany popart

Malarski minimalizm, komiksowa stylistyka. Niezwykłe, animowane pomieszanie popartu z...

Arcysłodki kot-demon

Krótka opowieść o tym, że egzorcyzmowanie własnego, słodziutkiego kociątka...

Pustynia pełna szeptów

Rywalizacja między siostrami, faworytka, czujne oko ojca, rytuał przejścia....

Wszystko, co potrafisz zjeść

Pożeracze innych gatunków. Tak: to o nas. Cywilizacja miast i...

Wiedźmin: Rodowód krwi

Chciałoby się napisać: "jaka piękna katastrofa", ale uczciwie trzeba...

Kupa też człowiek

Nie oceniaj i nie osądzaj, abyś nie był ocenianym...
namingnaming
Poprzedni artykuł
Następny artykuł