Machinimy Rossa Scotta – wywiad

Silnik z gry + własny scenariusz = film. Machinimy to gatunek z pogranicza sztuk i technik o którym rozmawiamy z amerykaninem Rossem Scottem, autorem takich machinim jak “Cyvil Protection” czy “Stranger In Need”.

Dawid Markiewicz: Cieszę się, że miałem przyjemność obejrzeć Twoje filmy. Podoba mi się panujący w nich klimat. Poczucie zagrożenia, alienacja, uwięzienie w przestrzeni. Ale powiedz mi: dlaczego akurat machinima?
Ross Scott: Machinima powstała z mojej chęci robienia filmów bez użycia sprzętu. W szkole średniej próbowałem zrobić film, ale nie miałem ani odpowiedniego sprzętu ani odpowiednich aktorów. Machinima jest więc możliwością stworzenia filmu bez żadnych środków – poza komputerem i masą wolnego czasu.

“…Poza zobowiązaniami związanymi z innymi filmami, moim głównym celem jest praca nad pełnometrażową machinimą…” Ross Scott

Opowiedz mi więcej o machinimie.
Machinimy różnią się od siebie w zależności od typów. Niektóre silniki gier umożliwiają graczowi jedynie bieganie w kółko i strzelanie. Nic poza tym. Typy silników, które użyłem do „Stranger In Need” czy „Civil Protection” są podobne do tego, którego użyli twórcy Half-Life do stworzenia gry. Każdy epizod „Civil Protection” jest małą modyfikacją gry. Muszę stworzyć wszystkie sekwencje i dużo różnych animacji, stworzyć czy dodać mapy i poradzić sobie z robakami w oprogramowaniu.

Więcej odcinków: Cyvil Protection

Czemu właśnie ta technika?
Znowu; machinima pozwala mi stworzyć filmy, których w innej formie nie byłbym w stanie stworzyć. Prawie wszystkie moje filmy mają w sobie element komediowy; od kiedy zaczęły mnie bawić takie filmy i odkryłem, że najłatwiej pisze mi się takie scenariusze.

Co jest Twoją inspiracją?
Widziałem wiele różnych filmów, więc niezwykle trudno wskazać jeden, konkretny przykład. Stranger In Need był inspirowany The Twilight Zone, Twin Peaks, grami horrorami, między innymi Outer Limits. Inspiracje dla Civil Protection są mniej oczywiste, mogę wymienić Laurel i Hardy oraz niektóre współczesne komedie.

Jakie są Twoje plany na przyszłość?
Ze względu na naturę Youtube’a, skupiam się na treściach, które znacznie szybciej się produkuje. Obecnie robię mały pokaz, gdzie recenzuję gry starając się dodać do tego trochę humoru i rezygnuję ze średnich produkcji video takich jak Civil Protection, dzięki czemu mogę skoncentrować się na czymś większym. Poza zobowiązaniami związanymi z innymi filmami, moim głównym celem jest praca nad pełnometrażową machinimą. Będzie się ona rozgrywać w średniowiecznym fantastycznym świecie i będzie komedią lub filmem przygodowym. Mam ukończonych wiele scenariuszy i myślę, że to będzie najlepsza rzecz jaką kiedykolwiek zrobiłem, ale oczywiście: będzie wymagała ogromnej pracy.

Ross Scott – Stranger in need

Na Twojej stronie internetowej można zobaczyć coś, co znacznie odbiega od machinim, a mianowicie „Pigeon Hunter”. Czy masz w planach stworzyć jeszcze tego rodzaju filmy, czy był to tylko jednorazowy eksperyment?
Pigeon Hunter wziął się z pewnego przedsięwzięcia realizowanego na studiach, kiedy to robiłem reklamę dla nieistniejącej telewizji. Mieszkałem wtedy w Pittsburghu i starałem się zrobić coś zabawnego na temat ludzi z miasta polujących na gołębie. Byłbym szczęśliwy, gdybym mógł zrobić więcej takich filmów, ale obecnie mam mniej zasobów i kontaktów niż wówczas.

W ubiegłym roku mogliśmy oglądać Twoje filmy na festiwalu Ars Independent. Czy planujesz w przyszłości pokazywać swoje filmy w Polsce?
Wszystkie moje filmy są dostępne za darmo na Youtube i na mojej stronie accursedfarms.com; chociaż zdarza mi się nie aktualizować strony przez jakiś czas. Cieszę się, jeśli ludzie chcą oglądać je w jakiejkolwiek dostępnej formie. Ludzie mają wolność w pokazywaniu moich filmów na wszystkich imprezach na jakich chcą, moje pozwolenie nie jest nawet wymagane. Aktualnie mieszkam w Polsce, więc byłoby miło pokazać więcej moich prac tutaj. Jak skończę swój nowy film (co pewnie nastąpi za kilka lat), będę chciał pokazać go w tylu miejscach w ilu będzie to możliwe.

Ross Scott na festiwalu Ars Independent 2013
Ross Scott (w środku) na festiwalu Ars Independent 2013

Jakie gry były dla Ciebie ważne, gdy byłeś młodszy? Przypuszczam, że Half-Life znajdował się na początku listy.
Kiedy rozkoszowałem się Half-Life, użyłem gry do machinimy głównie ze względu na narzędzia, z których mogłem skorzystać. To pozwoliło mi stworzyć wiele animacji, których nie mógłbym stworzyć przy użyciu innej gry w tamtym czasie. Tak więc, jak na ironię, nie powiedziałbym o sobie, że jestem największym fanem Half-Life, ale myślę że to dobra gra. Grałem w bardzo wiele gier, kiedy byłem młodszy. Najbardziej zapadły mi w pamięć te, które miały fabułę przesyconą fantastyką. Kilka spośród moich ulubionych to: Phantasmagoria 2, System Shock 2, Silent Hill 2, Sanitarium, Deus Ex i Serious Sam.

Opowiedz coś o swojej wersji głównego bohatera Hal-Life Gordona Freemana.
Od początku tworzenia mojej wersji Half-Life wiedziałem, że chcę pokazać Gordona Freemana jako bardzo interesującą postać, więc obdarowałem go kilkoma zaburzeniami psychicznymi, a do tego zrobiłem z niego szczerą osobę. W mojej wersji, Gordon Freeman jest paranoikiem.
“…jak na ironię, nie powiedziałbym o sobie, że jestem największym fanem Half-Life, ale myślę że to dobra gra…” Ross Scott

Czy w Midwich jest stacja benzynowa?
W rzeczywistości na mapie jest stacja benzynowa. Wyłączyłem światła w mieście, więc nie było jej widać na filmie.

Wielkie dzięki za wywiad i powodzenia z kolejnymi projektami.

Cyvil Protection
Cyvil Protection

Podziel się animacją:

NOWE FILMY I ANIMACJE:

Geometryczny, animowany popart

Malarski minimalizm, komiksowa stylistyka. Niezwykłe, animowane pomieszanie popartu z...

Arcysłodki kot-demon

Krótka opowieść o tym, że egzorcyzmowanie własnego, słodziutkiego kociątka...

Pustynia pełna szeptów

Rywalizacja między siostrami, faworytka, czujne oko ojca, rytuał przejścia....

Wszystko, co potrafisz zjeść

Pożeracze innych gatunków. Tak: to o nas. Cywilizacja miast i...

Wiedźmin: Rodowód krwi

Chciałoby się napisać: "jaka piękna katastrofa", ale uczciwie trzeba...

Kupa też człowiek

Nie oceniaj i nie osądzaj, abyś nie był ocenianym...
namingnaming