Zakaz jazdy na rowerze. Azyl przyznawany jako nagroda teleturnieju TV. Cała Europa połączona liniami metra, zdewastowana i bardzo, bardzo dokładnie kontrolowana.
Korzystając z chwilowej, animowano-filmowej pustyni nadrabiamy braki w dobrych, starszych filmach. Takich jak Metropia – postapokaliptyczna wizja przenosząca w świat ruin Europy wykończonej kryzysem energetycznym i finansowym. Ale zgliszcza stolic największych Państw to tylko tło cyberpunkowej opowieści o żądzy władzy, pieniędzy, miłości, reklamie, szaleństwie głównego bohatera, kontrolowaniu umysłów i dominacji korporacji nad rządami.
Jeśli znasz powieści Stiga Larssona, prawdopodobnie wystarczy napisać, że jest on współautorem scenariusza. Jeśli jednak nie (wówczas krótka info: Larsson był Szwedem, znanym autorem mrocznych kryminałów), warto ten film obejrzeć ze względu na… i tutaj proszę zaznaczyć jedną lub kilka odpowiedzi:
a) niezwykłą, niepowtarzalną metodę animowania (animacja 2D + wycinanki + fotomontaż)
b) apokaliptyczną wizję zgliszczy współczesnej Europy
c) świetne dialogi, w których nie brakuje słów na „K”
d) świat sprawnie czerpiący inspiracje z takich obrazów jak Metropolis, Łowca Androidów czy Miasto Zaginionych Dzieci
e) cyberpunkową, antykorporacyjną fabułę
f) świetne ilustracje, przemyślane kadry, zabawę planami i głębią ostrości zdjęć
g) wszystkie powyższe odpowiedzi są prawidłowe
Subiektywnie: najtrafniejsza z powyższych jest odpowiedź „g”. Gorąco polecam, choć jednocześnie uprzedzając: nie jest to ani film dla dzieci, ani dla osób szukających łatwej, pogodnej rozrywki.
Film: Metropia
Czas: 01:23:00
Reżyseria: Tarik Saleh
Scenariusz: Stig Larsson, Tarik Saleh, Fredrik Edin
Rok: 2009
zwiastun: